پشتیبانی
بسیاری از سازمانهای دولتی و حتی شرکتهای خصوصی علیرغم اینکه از واحد فناوری اطلاعات داخلی برخوردار هستند، اما ترجیح میدهند به دلایل متعددی از شرکتهای پشتیبانی و نگهداری زیرساخت های سختافزاری، نرم افزاری و شبکه در سازمان یا شرکت خود استفاده کنند. در واقع شرکت ها و سازمان ها خدمات نگهداری و پشتیبانی شبکه خود را برون سپاری می کنند. در زیر به برخی از مزایا و معایب همکاری با شرکت های پشتیبانی شبکه اشاره شده است:
ویژگیهای بهرهگیری از شرکتهای پشتیبان شبکه:
مزایا :
پشتیبانی شبکه
صرفه جویی در وقت
رفع ایرادات و نواقص بصورت تخصصی
بهرهگیری از دانش روز
کاهش هزینهها
معایب :
امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه و حساس توسط شرکت پشتیبان
مساله محرمانگی داراییهای سختافزاری و نرمافزاری
عدم انتقال دانش
وابستگی
موارد مطرح شده نمونهای از مهمترین مزایا و نگرانیهایی است که در حوزه واگذاری خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و زیرساخت شبکه اعم از تجهیزات کامپیوتری و نرمافزاری و حتی پایگاه داده به شرکتهای ونگهداری شبکه وجود دارد.
به هر حال هر شرکتی بنا به شرایط موجود و ضرورتها و نیروی انسانی خود، تصمیمگیری میکند که با عقد قرارداد، پشتیبانی شبکه خود را به شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه واگذار کند یا خیر! البته میتوان این نگرانی ها را با نمونه قراردادهای سرویس و نگهداری کامپیوتر، که حاوی محتوای امنیتی و محدودیتهای خاص و رعایت ملاحظات امنیتی باشد رفع کرد.
آنچه که مسلم است اکثر سازمانهای دولتی ترجیح میدهند تا پشتیبانی شبکه، تجهیزات کامپیوتری، نرمافزار، سخت افرازی خود را در حوزههای تعمیر و سرویس، نصب و راهاندازی, رفع عیب، حفظ و پایداری، برقراری امنیت و موارد مشابه به شرکتهای پشتیبانی شبکه که قابل اطمینان, معتبر و دارای مناسبترین تعرفه پشتیبانی شبکه میباشند با حفظ ملاحظات امنیتی واگذار کنند.
خدمات نگهداری و پشتیبانی سیستمها
برخی از فعالیتهای قابل اجرا برای سازمانهای مختلف در حوزه پشتیبانی و نگهداری از شبکه به شرح زیر میباشد :
۱- پشتیبانی از کلیه تجهیزات سختافزاری و زیرساخت شبکه در هر یک از حوزههای زیر:
خدمات پشتیبانی شبکه و نگهداری سیستم ها
تقویت ساختار و مقاوم سازی.
شیلدینگ و بکارگیری رنگ ضد حریق یا EPOXY.
راه اندازی و نگه داری سیستم سرمایش مناسب.
راه اندازی سیستم اعلام و اطفای حریق.
نصب درب مقاوم، ضدحریق و ضد سرقت.
نصب و راه اندازی سیستم کنترل دسترسی.
نصب و راه اندازی دوربینهای تحت شبکه برای کنترل و نظارت.
عدم استفاده از هرگونه درب شیشه ای، پارتیشن و یا پنجره.
ثابت کردن رکها و تجهیزات شبکه.
نصب و راه اندازی یو پی اس (UPS) مناسب.
اتصال تمام سیستمها، رکها و تجهیزات به سیستم ارت با حداکثر اهماژ Ω۲٫
عدم قرارگیری تجهیزات غیر مرتبط در اتاق سرور نظیر : MDF وPBX.
کابل کشی و Wiring مناسب.
نصب و راه اندازی و نگه داری سیستم روشنایی مناسب.
۲- پشتیبانی از کلیه نرمافزارهای اکتیو شبکه در حوزه NOC و مانیتورینگ ترافیک شبکه.
۳- نگه داری تجهیزات و ارتباطات در حوزه اینترنت سازمان.
۴- پیگیری ، مدیریت و راهبری فعالیتها مطابق میل و شرایط دلخواه کارفرمایان.
۵- ارائه گزارشات کامل از فعالیتهای انجام گرفته در حوزه نگه داری شبکه بر اساس برنامه مدون خدمات رسانی.
۶- پاسخگویی مناسب و بموقع به مسئولین مربوطه و کارفرمایان.
۷- مستندسازی از فعالیتها و فرآیندهای کاری انجام شده.
۸- مدیریت و آیندهنگری در خصوص قطعات مصرفی مورد نیاز در بازههای زمانی و ارائه گزارش.
۹- ارائه خدمات رسانی در بخش پشتیبانی شبکه با کیفیت و زمان مطلوب.
۱۰- بازنگری فرآیندهای کار با رویکرد افزایش بهرهوری با هماهنگی کارفرمایان.
۱۱- تهیه و تولید شناسنامه تجهیزات و بروز رسانی آنها.
مدیریت، برنامهریزی و سازماندهی هر چه مطلوبتر فضای IT سازمان و یا شرکت بهمنظور حفظ و پایداری شبکههای کامپیوتری و امن بودن زیرساخت جهت ارائه سرویسهای نرمافزاری با بهترین کیفیت بر روی آن و اینکه خدمات ارائه شده بر روی بستر بدون کوچکترین درنگ و تاخیری ارائه گردد و کاربران بدون مشکل بتوانند فعالیتها و خدمات خود را به ارباب رجوع و مشتریان انجام دهند از نکات بسیار مهم و حیاتی در فرآیندهای شرکتهای پشتیبانی شبکه محسوب میگردد.
از دیگر مواردی که میتوان در بحث پشتیبانگیری به آن اشاره کرد در ادامه عبارتند از:
۱۲- انجام کابل کشی ساختاریافته و استاندارد نظیر کابلهای سیمی و یا راهاندازی فیبرنوری و همچنین نظارت.
۱۳- استفاده و بهرهبرداری از دستگاههای تستر شبکه برای عیبیابی شبکه و اطمینان از عدم هر گونه نقص و عیب در زیرساخت.
۱۴- انجام کلیه امور مربوط به نصب، جابجایی سرورها و تجهیزات اتاق سرور و پیشبینی آینده جهت ارتقاء.
۱۵- انجام کلیه امور مربوط به نظارت و جابجایی تجهیزات محافظ برق و استانداردهای لازم.
۱۶- انجام کلیه امور مربوط به سختافزار و نرمافزار رایانهها، پرینترها، اسکنرها، لپتاپ و سایر تجهیزات موجود در سازمانها.
کلاس بندی حوزه پشتیبانی شبکه
با توجه به دامنه و حوزه پشتیبانی IT سازمان می توان کلاس بندی و تقسیم بندی زیر را داشت:
پشتیبانی نرمافزار
نصب و پیکربندی سیستم عامل و رفع عیب و نواقص موجود در سیستمها.
نصب و پیکربندی نرمافزارهای عمومی و رفع عیب و نقص آنها و مدیریت لایسنسهای نرمافزاری.
پیگیری امور مربوط به پشتیبانی فنی نرمافزارهای اختصاصی.
مشاوره در خصوص زیرساختهای نرمافزاری.
پشتیبانی سختافزار
نصب و راهاندازی تجهیزات جانبی، عیبیابی، رفع نقص تجهیزات و منابع سختافزاری نظیر چاپگرها، اسکنرها و یوپی اسها (UPS).
مدیریت تجهیزات کامپیوتری از لحاظ کیفیت و کارایی سختافزاری.
مشاوره و پشتیبانی در حوزه خرید و ارتقا تجهیزات.
پشتیبانی و مدیریت شبکه.
نصب و پیکربندی و رفع عیب و نقص تجهیزات سختافزاری و زیرساخت اعم از تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه.
مدیریت، کنترل و نظارت بر منابع سختافزاری و نرمافزاری شبکه داخلی شامل مانیتورینگ کیفیت و کارایی سرویسها، ترافیک شبکه
پشتیبانی از سرویس ها نظیر اتصال به اینترنت، پست الکترونیک و همچنین ارتقای سرویس اتصال به اینترنت کاربران و…
برای مشاوره با ما در تماس باشید
تماس با ما
رشت – بوستان ملت – چهار راه احمد زاده – رو به روی مبل نارون – کوچه گل یخ – ساختمان آرام – طبقه اول – واحد یک – شرکت شبکه کار سبزینه ( سهامی خاص )
تلفن های تماس
تلفکس: ۳۳۷۵۲۹۲۸( پیش شماره: ۰۱۳ )
دریافت اطلاعات : info@rashtonline.ir
بخش امنیت :Security@rashtonline.ir