زبان برنامه نویسی پایتون:

یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا،شیءگرا، اِسکریپتی و متن باز است که توسط خیدو فان راسام (به هلندی:Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.

فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شدهو کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است.کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.

از پایتون همچنین استفاده وسیعی در صنعت ایمنی اطلاعات می‌شود. مثلاً در چندین ابزار پیشنهاد شده توسط تأمین امنیت و امنیت مرکزی و اسکنر امنیت کاربردی وب واپیتی. پایتون معمولاً در توسعه کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروژه های بزرگ انجام شده با زبان پایتون:

  • اینستاگرام (Instagram): نرم‌افزار اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها
  • بیت‌تورنت (نرم‌افزار) (BitTorrent): نرم‌افزار کلاینت برای فایل‌های به اشتراک گذاشته شدهٔ (p2p) توسط پروتکل بیت‌تورنت
  • بلندر (Blender): یک نرم‌افزار ۳ بعدی و اپن سورس بسیار معروف
  • چندلر (Chandler): مدیر اطلاعات شخصی شامل تقویم، میل، کارهای روزانه، یادداشت‌ها و…
  • Civilization IV: یک گیم کامپیوتری بر مبنای پایتون که از boost.python استفاده می‌کند
  • میلمن (Mailman): یکی از معروفترین نرم‌افزارهای مرتبط با ایمیل
  • کمبیلو (Kombilo): مدیر پایگاه داده و مرورگر بازی‌های go
  • موین‌موین (MoinMoin): یکی از قدرتمندترین و معروفترین ویکی‌های موجود
  • پلون (Plone): یک ابزار مدیریتی محتوایی اپن سورس، قدرتمند و کاربر پسند
  • پورتاژ (Portage): قلب توزیع جنتو. یک مدیر بستهای سیستم لینوکس
  • زوپ (zope): یک پلتفورم شیء گرای مبتنی بر وب. زوپ شامل یک سرور نرم‌افزار به همراه پایگاه داده شیء گرا و یک رابط مدیریتی درونی مبتنی بر وب می‌باشد
  • اس‌پی‌ای (SPE): یک IDE رایگان، اپن سورس برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، مک که از wxGlade(طراحی رابط کاربر),PyChecker (دکتر کد) (Blender(3D پشتیبانی می‌کند
  • یام (Yum): یک برنامه مدیریت بسته متن‌باز برای توزیع‌های سازگار با آرپی‌ام.
  • آباکوس(Abaqus):نرم‌افزار شبیه‌سازی با روش المان محدود که امکان اسکریپت‌نویسی به زبان پایتون را به کاربر می‌دهد.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که برای توسعه سایت‌های پویا، تحلیل داده‌ها و نوشتن برنامه‌های دسکتاپ می‌توان از آن استفاده کرد. اما اساسی‌ترین کاربرد پایتون در ارتباط با اسکریپت‌نویسی و خودکارسازی است. پایتون تنها یک جایگزین برای اسکرپیت‌های شل یا فایل‌های دسته‌ای نیست، به‌واسطه آنکه از پایتون برای تعامل خودکار با مرورگرهای وب، برنامه‌های گرافیکی و پیکربندی سیستم‌ها از طریق ابزارهایی همچون Salt و Ansible می‌توان استفاده کرد. 

با در نظر گیری کتابخانه های بی شمار و قوی پایتون تقریبا هر چیزی که در ذهن دارید را میتوانید با استفاده از پایتون پیاده سازی کنید.(تحلیل داده – پردازش تصویر – وب اپلیکیشن – دسکتاپ اپلیکیشن – یادگیری ماشین – هوش مصنوعی – داده کاوی … )

*از شروع سال ۲۰۱۸ میلادی میزان استفاده و محبوبیت زبان پایتون به قدری بالا رفته که در صدر جدول پر استفاده ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی قرار گرفته است که بسیاری از شرکت های برنامه نویسی را به استفاده از برنامه نویسان زبان پایتون وا داشته است.

شرکت شبکه کار سبزینه اقدام به برگزاری دوره های آموزشی پایتون برای علاقه مندان نموده است

سرفصل های این دوره:

آشنایی با برنامه نویسی پایتون
چرا پایتون؟
تاریخچه پایتون
ویژگی های پایتون
نسخه های انتشار یافته
کاربرد
 نحوه نصب و راه اندازی
چگونگی دریافت پایتون
چگونگی نصب و راه اندازی پایتون
محیط های موجود در پایتون جهت کدنویسی
متغیرها و داده ها
متغیرها
قوانین نام گذاری متغیرها
گرفتن مقدار متغیر از کاربر
معرفی چند عملگر و اپراتور و چگونگی ذخیره برنامه ها
ایجاد و ذخیره برنامه
عبارات محاسباتی
عملگرهای پایتون
اولویت و ترتیب اجرای عملگرها
انواع خطاها در پایتون
ساختمان داده
تعریف ساختمان داده در پایتون، فواید آن ها
دنباله، رشته ها
تعریف و فراخوانی یک دنباله
متدها در دنباله ها
لیست ها
تعریف و فراخوانی یک لیست
ماتریس ها
متدها در لیست ها
تاپل ها
تعریف و فراخوانی یک تاپل
تاپل یا لسیت؟
متدها در تاپل ها
دیکشنری ها
تعریف و فراخوانی یک دیکشنری
ماتریس ها در دیکشنری
متدها در دیکشنری ها
مجموعه ها
تعریف و فراخوانی یک مجموعه
مجموعه ها و داده های تغییرپذیر
متدها در مجموعه ها
 عبارات و کنترل تبدیل اجرا
عملگرهای منطقی
عملگرهای شرطی
حلقه
حلقه While
حلقه for in
حلقه های تو در تو
حلقه و ساختمان داده
دستورات کنترلی حلقه
توابع در پایتون
توابع داخلی پایتون
تعریف توابع داخلی
انواع توابع داخلی
توابع تعریف شده توسط کاربر در پایتون
 شی‌ء گرایی در پایتون
تعریف مفهوم شی‌ء گرایی
معرفی اشیا در پایتون
تعریف کلاس
کلاس ها و توابع
کلاس ها و متدها
بدل سازی در پایتون
وراثت
مفهوم وراثت
کلاس مادر
کلاس فرزند
بهینه سازی برنامه
مثال ها
ضمایم و جمع بندی
کتابخانه های استاندارد پایتون
لیست کتابخانه موجود در ورژن ۲ و ۳ پایتون
طریقه تعریف یک کتابخانه در برنامه
بهینه سازی برنامه با استفاده از کتابخانه های موجود
داده های انتزاعی پایتون
پشته
مفهوم پشته، رجیستر
پشته و پایگاه داده
صف
مفهوم صف
صف و پایگاه داده
اولویت صف بندی
ضمیمه
فایل ها در پایتون
معرفی چند تولبار نرم افزار پایتون
تغییرات به وجود آمده در نسخه